...

گواهی نامه IPX استاندارد ضد آب و ضدگرد و غبار چیست؟ و اعداد آن به چه معناست ؟

گواهی نامه IPX  استاندارد ضد آب و ضدگرد و غبار چیست؟ و اعداد آن به چه معناست ؟

گواهینامه IPX چیست و چه مفهومی درباره ضدآب بودن اسپیکر به ما می دهد را در این مقاله  می خوانید و انواع رتبه بندی ها را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

IP rating یا به عبارت کاملتر International Protection Rating یا Ingress Protection Rating در واقع استاندارد مربوط به میزان ضد گرد و غبار بودن و ضد آب بودن تجهیزات الکتریکی است.
این استاندارد درجه حفاظت تجهیزات الکتریکی در مقابل ورود جامدات و نیز آب را بیان میکند و یک عدد دو رقمی است ( مثلا IP65) . عدد اول ( در این مثال عدد 6) مربوط به جامدات و عدد دوم ( در این مثال عدد 5) مربوط به آب میباشد. هر چه این رقمها بیشتر باشند میزان حفاظت بیشتر میباشد.

 

استاندارد ضد آب و ضدگرد و غبار  IPX چیست؟ و اعداد آن به چه معناست ؟

عدد اول: عددی از 1 تا 6 میباشد

عدد دوم: عددی از 1 تا 8 میباشد.

توضیح عدد اول:
X=1: این عدد بدان معناست که دستگاه مورد نظر به گونه ای طراحی شده که در برابر نفوذ جامدات با قطر 50 میلیمتر و بزرگتر به داخل آن حفاظت شده است.

X=2: این عدد بدان معناست که دستگاه مورد نظر به گونه ای طراحی شده که در برابر نفوذ جامدات با قطر 12.5 میلیمتر و بزرگتر به داخل آن حفاظت شده است.

X=3: این عدد بدان معناست که دستگاه مورد نظر به گونه ای طراحی شده که در برابر نفوذ جامدات با قطر 2.5 میلیمتر و بزرگتر به داخل آن حفاظت شده است.

X=4: این عدد بدان معناست که دستگاه مورد نظر به گونه ای طراحی شده که در برابر نفوذ جامدات با قطر 1 میلیمتر و بزرگتر به داخل آن حفاظت شده است.

X=5: حفاظت شده در برابر نفوذ گرد وغبار (Dust protected) .این عدد بدان معناست که نفوذ محدود گرد وغبار به داخل دستگاه باعث تداخل در کارکرد دستگاه نمیشود.

X=6: ضد گرد وغبار (Dust tight) .این عدد بدان معناست که دستگاه مورد نظر به گونه ای طراحی شده که کاملا در برابر نفوذ گرد وغبار به داخل آن عایق بوده و به بهترین شکل ممکن طراحی شده است.

توضیح عدد دوم:
X=1 : این عدد نشان میدهد که این دستگاه در برابر ریزش عمودی قطرات آب میتواند مقاومت داشته باشد.

X=2 : این عدد نشان میدهد که این دستگاه در برابر ریزش عمودی قطرات آب تا زاویه 15 درجه از حالت عمودی میتواند مقاومت داشته باشد.

X=3 : این عدد نشان میدهد که این دستگاه در برابر اسپری آب تا زاویه 60 درجه از حالت عمودی میتواند مقاومت داشته باشد( برای 3 دقیقه).

X=4 : این عدد نشان میدهد که این دستگاه در برابر پاشش آب از هر زاویه ای نسبتا عایق بوده و مقاومت دارد.

X=5 : این عدد نشان میدهد که این دستگاه در برابر پاشش واتر جت (آب با فشار بالا) از هر زاویه ای نسبتا عایق بوده و مقاومت دارد.

X=6 : این عدد نشان میدهد که این دستگاه در برابر پاشش واتر جتهای قوی (آب با فشار بالا) از هر زاویه ای عایق بوده و مقاومت دارد.

X=7 : این عدد نشان میدهد که این دستگاه میتواند تا عمق 15 الی 100 سانتی متر و به مدت حداکثر 30 دقیقه در آب غوطه ور شود و مشکلی برای آن ایجاد نشود.

X=8 : این عدد نشان میدهد که این دستگاه میتواند بدون هیچ مشکلی تا عمق مشخصی (بسته به شرکت سازنده) در آب غوطه ور شود و مشکلی برای آن ایجاد نشود و دستگاه آب بندی شده است. با این وجود در برخی تجهیزات ، به معنای آن است که آب میتواند نفوذ کند اما اثر زیانباری ندارد.

استاندارد ضد آب و ضدگرد و غبار  IPX چیست؟ و اعداد آن به چه معناست ؟

نکته : مقاومت در برابر پاشش قطرات آب (water resistant) با ضد آب(water proof ) یکی نمیباشد.
در برخی حالتهای با استاندارد بالا هم ممکن است مقداری آب وارد شود ولی زیانبار نباشد. این استاندارها در شرایط خاص نوع پاشش و فشار آب ، مدت زمان ، عمق آب و ... تعریف شده اند. همیشه به یاد داشته باشید که ضد آب بودن یک دستگاه بدان معنا نیست که میتوانید با خیال راحت آن را زیر دوش حمام یا استخر مورد استفاده قرار دهید.

هشدارها و نکات مهم: اکیدا پیشنهاد میشود از قرار دادن دستگاه در آب و آزمایش موارد فوق برای دستگاه خودتان خودداری کنید.
در صورت رعایت تمام نکات ایمنی، دستگاه ضد آب میتواند غوطه ور شدن در آب را برای مدت کوتاه و عمق محدود تحمل کند در صورتی که:

  • دستگاه ضربه نخورده باشد و از شرایط آب بندی خارج نشده باشد.
  • دستگاه در حال شارژ نباشد.
  • درپوش محل اتصالات بسته باشد.

تشخیص آب خوردگی به دلیل عدم رعایت نکات ذکر شده به سادگی میسر است و توسط کارشناسان شرکت تشخیص داده خواهد شد. بدیهی است هر گونه صدمه و خرابی که به دلیل عدم اطلاع از نحوه استفاده صحیح برای دستگاه اتفاق بیافتد آن را از شرایط ضمانت خارج خواهد کرد.

 

enlightenedدانلود نسخه پی دی اف  |  استاندارد IPX چیست؟